Jak gorący może być wydech samochodu? (Tłumik i kolektor)

Układ wydechowy składa się z kilku części współpracujących ze sobą w celu odprowadzenia gazów z silnika poza pojazd. Aby dowiedzieć się, jak bardzo nagrzewa się rura wydechowa i tłumik, należy przyjrzeć się wszystkim elementom układu.

Temperatura w układzie wydechowym może wynosić od 300 do 1600 stopni Fahrenheita, w zależności od tego, na którą część się patrzy. Jednak średnia temperatura tłumika lub rury wydechowej wynosi zwykle od 300 do 500 stopni Fahrenheita.

Aby lepiej zrozumieć, przyjrzymy się różnym częściom układu wydechowego i określimy temperaturę każdej z nich. Analizujemy również czynniki wpływające na temperaturę spalin.

Spis treści show Jak bardzo nagrzewa się układ wydechowy? 1. Kolektor wydechowy 2. Tłumik 3. Konwerter katalityczny 4. Czujniki tlenu Czynniki wpływające na ciepło z układu wydechowego 1. Stan 2. Prędkość obrotowa silnika 3. Długość i budowa rury Co to jest układ wydechowy?

Jak bardzo nagrzewa się układ wydechowy?

1. Kolektor wydechowy

Gdy gazy wydostają się z silnika, są najgorętsze. W tym miejscu temperatura gazów może z łatwością osiągnąć 1200 stopni Fahrenheita, zwłaszcza jeśli samochód jest mocno eksploatowany.

Im bliżej głowic cylindrów, tym gorętsze będą gazy. W miarę oddalania się od silnika zaczynają się one lekko ochładzać.

2. Tłumik

Mimo że tłumik znajduje się blisko końca układu wydechowego, nadal jest dość gorący. W rzeczywistości temperatura większości tłumików może osiągać od 300 do 500 stopni Fahrenheita.

Im wyższe obroty silnika, tym gorętsze będą gazy. Ze względu na te ekstremalne temperatury, należy zachować ostrożność podczas wymiany lub naprawy tłumika.

3. Konwerter katalityczny

Ponieważ w katalizatorze zachodzi reakcja chemiczna, ta część ma wyższy odczyt temperatury. Większość katalizatorów może osiągać temperaturę około 1000 stopni Fahrenheita.

Jednak w przypadku przegrzania katalizatora lub przedostania się do niego niespalonych gazów temperatura może znacznie wzrosnąć. W rzeczywistości przegrzane katalizatory mogą osiągnąć temperaturę ponad 2000 stopni Fahrenheita i zabarwić się na czerwono.

4. Czujniki tlenu

Czujniki tlenu są rozmieszczone w całym układzie wydechowym. W zależności od miejsca, w którym się znajdują, ich temperatura może się znacznie różnić.

W momencie opuszczania silnika pierwszy czujnik tlenu będzie miał do czynienia z najbardziej ekstremalnym ciepłem. Jednak czujniki znajdujące się za katalizatorem również nie mają łatwo, zwłaszcza jeśli katalizator jest przegrzany.

Czynniki wpływające na ciepło z układu wydechowego

1. Stan

Stan silnika i układu wydechowego ma ogromny wpływ na temperatury, jakich można się spodziewać. Jeżeli w układzie wydechowym występują jakiekolwiek zwężenia, spowoduje to wzrost temperatury.

Dodatkowo, im ciężej silnik pracuje, aby wytworzyć moc, tym gorętsze są gazy. Jeżeli silnik z jakiegokolwiek powodu przegrzewa się, temperatura gazów może przekroczyć normalną temperaturę pracy.

2. Prędkość obrotowa silnika

Gazy powstają w wyniku spalania w silniku. Im szybciej pojazd się porusza, tym więcej silnik musi pracować, co oznacza, że w przewodach przepływają dodatkowe gazy.

Zauważysz dużą różnicę między temperaturą gazów, gdy silnik pracuje z prędkością 800 obr/min a 1800 obr/min. W rzeczywistości, jeśli silnik pracuje na biegu jałowym, rury nie nagrzeją się tak bardzo jak podczas jazdy.

3. Długość i konstrukcja rur

Każdy układ wydechowy ma inną konstrukcję i średnicę rur. Długość i szerokość tych rur wpływa na to, jak chłodny lub gorący jest wydech.

Im dalej spaliny muszą się przemieszczać, tym więcej ciepła tracą w trakcie tego procesu. Jeśli natomiast spaliny nie muszą pokonywać długiej drogi, będą wydostawać się gorętsze, co będzie skutkować wyższą temperaturą w rurach wydechowych.

Co to jest układ wydechowy?

Głównym zadaniem układu wydechowego jest usuwanie gazów z silnika. Jest on jednak również potrzebny do zmniejszenia hałasu i poprawy osiągów silnika.

Układ wydechowy składa się z kilku elementów, takich jak kolektor, katalizator, rezonator, czujniki tlenu, tłumik, rura wydechowa i rura wydechowa. Układ wydechowy zaczyna się od kolektora wydechowego. To tutaj gazy z silnika są zbierane i odprowadzane z silnika.

Zazwyczaj kolektor wydechowy jest wykonany z żeliwa, zaprojektowanego tak, aby radził sobie z gorącymi spalinami wydobywającymi się z silnika. Wiele kolektorów zawiera kilka cylindrów, które usuwają gazy i kierują je do jednego cylindra, zwanego rurą przednią.

Na początku układu wydechowego znajduje się czujnik tlenu, który mierzy poziom tlenu w gazie. Informacja ta jest przesyłana z powrotem do ECU w celu określenia ilości paliwa, jaka musi być wtryśnięta do silnika w celu zapewnienia prawidłowego spalania.

Spaliny przechodzą następnie przez katalizator, w którym zachodzi reakcja chemiczna mająca na celu zmniejszenie toksyczności. Następnie powinien znajdować się kolejny czujnik tlenu, który porównuje ilość tlenu w spalinach w stosunku do pierwszego odczytu. Ten czujnik jest odpowiedzialny za to, aby katalizator spełniał swoje zadanie.

Zmienione gazy przechodzą przez rezonator, który zmienia dźwięk wydobywający się z silnika. Spaliny trafiają do tłumika, który również redukuje dźwięk wydechu, w zależności od tego, jakie ma komory i z jakiego materiału zostały wykonane. Na końcu spaliny przedostają się do atmosfery przez rurę wydechową.

Autor

Kabel.net.pl

Zobacz również

W naszym serwisie poznasz produkty wiodących marek do auto detailingu - California Scents, Menzerna, Meguiar's. Zobacz, jak wygląda samochodowe SPA!