Prawdopodobnie zdarzyło Ci się spotkać biało-niebieską substancję na zacisku akumulatora podczas otwierania maski samochodu.
Akumulator samochodowy jest niezbędny do sprawnego działania pojazdu. Steruje on odbiornikami elektrycznymi, takimi jak zapłon, reflektory, słuchanie radia czy obsługa klimatyzacji.
Zablokowanie samochodu na środku drogi może być kłopotliwe dla wielu osób, a jeśli nie masz kabli, możesz utknąć na pustkowiu.
Korozja biegunów akumulatora pojawia się po latach jazdy z tym samym akumulatorem i trzeba wiedzieć, co ją powoduje i jak ją naprawić.
Spis treści show 5 przyczyn korozji styków akumulatora 1. Wyciek gazu wodorowego 2. Wyciek elektrolitu 3. Reakcja chemiczna w zaciskach miedzianych 4. Przeładowanie 5. Przepełnienie akumulatora Jak naprawić korozję biegunów akumulatora 1. Soda oczyszczona - roztwór wodny 2. Soda 3. Czyszczenie silnej korozji Jak zapobiegać korozji akumulatora 1. Wymień akumulator samochodowy 2. Miedziane zaciski kompresyjne 3. Ładowanie baterii 4. Spray antykorozyjny5 przyczyn korozji biegunów akumulatora
Najczęstszą przyczyną korozji biegunów akumulatora jest wyciek wodoru lub elektrolitu z akumulatora. Może być ona również spowodowana nieznacznym przeładowaniem akumulatora samochodowego przez alternator przez długi okres czasu. Reakcje chemiczne z klemami miedzianymi również nie należą do rzadkości.
To kilka różnych powodów, dla których możesz zauważyć korozję na zaciskach akumulatora.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych przyczyn korozji biegunów akumulatora.
1. Wyciek gazowego wodoru
Akumulator zamienia kwas na prąd elektryczny. Zdarza się, że gazowy wodór z akumulatora wycieka i przedostaje się do atmosfery. Wchodzi on w reakcję z innymi substancjami i powstaje korozja biegunów akumulatora.
W zależności od tego, po której stronie się ona tworzy, można zdiagnozować różne problemy z akumulatorem. Jeśli występuje na biegunie ujemnym, jest to oznaka niedoładowania, natomiast jeśli na biegunie dodatnim, jest to spowodowane przeładowaniem.
2. Wyciek elektrolitu
Problem ten dotyczy akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Ze względu na wiek lub uszkodzenie, elektrolit z akumulatora może wyciekać i gromadzić się na jego zaciskach. Prawdopodobieństwo wycieku elektrolitu zwiększa się w przypadku przepełnienia akumulatora wodą.
3. Reakcja chemiczna w zaciskach miedzianych
Miedź jest dobrym przewodnikiem i nie ulega łatwo korozji. Jednak gdy przez zaciski miedziane przepływa prąd elektryczny, wytwarza się siarczan miedzi, który prowadzi do korozji zacisków akumulatora.
Niebieskawy osad na zaciskach miedzianych może oznaczać siarczan miedzi. Siarczan miedzi nie przewodzi dobrze prądu elektrycznego i dlatego mogą wystąpić problemy z uruchomieniem samochodu.
4. Przeładowanie
Jeśli alternator nieco przeładowuje akumulator, może to powodować korozję na jego zaciskach. Sprawdź napięcie za pomocą multimetru, gdy samochód pracuje, aby upewnić się, że nie ładuje się powyżej 14,5 V, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach.
Może to być również spowodowane częstym zbyt mocnym ładowaniem akumulatora samochodowego za pomocą ładowarki samochodowej.
5. Przepełnienie akumulatora
Przepełnienie akumulatora samochodowego może spowodować wyciek elektrolitu, o czym była mowa wcześniej. Nie wszystkie akumulatory samochodowe nadają się do ponownego napełniania, ale jeśli taki posiadasz, powinieneś koniecznie sprawdzić, czy nie jest przepełniony.
Jak naprawić korozję zacisków akumulatora
Teraz, gdy wiemy już, co jest przyczyną korozji akumulatora samochodowego, musimy wiedzieć, jak ją naprawić. Istnieje kilka różnych metod czyszczenia biegunów akumulatora.
1. Soda oczyszczona - roztwór wodny
Jeśli chcesz usunąć siarczan miedzi z zacisków, będziesz potrzebował trochę roztworu wodnego sody oczyszczonej i szczoteczki. Najpierw należy upewnić się, że zapłon samochodu jest wyłączony. Zdejmij zaciski akumulatora i użyj szczotki, aby usunąć część korozji.
Wlej roztwór sody oczyszczonej i kontynuuj usuwanie korozji za pomocą szczotki. Po zakończeniu oczyść zaciski czystą wodą. Rozsądnie jest posmarować zaciski smarem do łożysk kół, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom. Niektórzy mogą wybrać wazelinę, ale nie jest ona tak trwała jak smar.
2. Soda
Większość napojów bezalkoholowych, które spożywamy, zawiera kwas węglowy. Wlej trochę sody na zaciski i użyj miękkiej gąbki, aby usunąć pozostałości. Działa to dobrze w przypadku braku roztworu sody oczyszczonej i wody.
3. Czyszczenie silnej korozji
Jeśli akumulator ma nadmierną korozję na zaciskach, trzeba będzie użyć roztworu sody oczyszczonej z wodą i starej szczoteczki do zębów. Zacznij od wymontowania biegunów akumulatora - najpierw należy wyjąć biegun ujemny. Wymieszaj roztwór sody oczyszczonej i umieść go w kubkach. Namoczyć każdy z zacisków w roztworze i pozostawić na 20 minut.
Zeskrobać żrące materiały z zacisków. Wylać roztwór sody i przygotować nowy. Ponownie namoczyć zaciski akumulatora, usuwając jednocześnie substancje powodujące korozję. Wyczyścić zaciski wodą i pozostawić do wyschnięcia lub przetrzeć wilgotną szmatką. Do czyszczenia zacisków można również użyć papieru ściernego. Nałóż trochę smaru lub wazeliny i ponownie zamontuj zaciski - zacznij od dodatniego.
Jak zapobiegać korozji akumulatora
Najlepszym sposobem zapobiegania korozji biegunów akumulatora jest upewnienie się, że alternator nie przeładowuje akumulatora samochodowego. Warto też mieć nowszy akumulator samochodowy w dobrym stanie. W zapobieganiu korozji pomocne są także spraye antykorozyjne.
Przyjrzyjmy się teraz nieco dokładniej kilku sposobom zapobiegania korozji akumulatora:
1. Wymień akumulator samochodowy.
Ponieważ nieszczelny akumulator samochodowy powoduje korozję akumulatora, może być konieczna jego wymiana, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu tego zjawiska w najbliższym czasie.
Akumulatory samochodowe i tak zaleca się wymieniać co 5 lat, aby utrzymać je w dobrym stanie.
2. Miedziane zaciski kompresyjne.
Te zaciski są jednymi z najlepszych na rynku i pomogą zapobiec dalszej korozji zacisków akumulatora. Klemy są wykonane z cynowanej miedzi i zapewniają kontakt całej klemy z prądem elektrycznym.
3. Ładowanie akumulatora
Jedną z przyczyn korozji biegunów akumulatora jest przeładowanie lub niedoładowanie akumulatora. W instrukcji obsługi producenta często znajduje się zalecane napięcie akumulatora. Należy upewnić się, że nie ładuje się go zbyt mocno za pomocą ładowarki do akumulatorów samochodowych.
Sprawdź też multimetrem napięcie podczas jazdy na biegu jałowym. Jeśli alternator ładuje prądem o napięciu ponad 14,5 V, coś jest z nim nie tak.
4. Spray antykorozyjny
Na rynku dostępne są różne środki w sprayu, które zapobiegają korozji zacisków. Można też użyć wazeliny lub smaru, jeśli te spraye są drogie. Aby zapobiec korozji zacisków akumulatora, można również użyć powlekanych podkładek filcowych.
475 Recenzje Mission Automotive 4 Oz Brush-On Oil-Based...- Powstrzymuje korozję akumulatora - Zwiększa...
- Nie wysycha i nie odparowuje -...
- Utrzymuje zdolność rozruchu -...
- Doskonały do wielu typów pojazdów -...
Autor
Kabel.net.pl
Polecamy
Najnowsze
10 Best Car Scratch Removers of 2022 - Review & Buyer's Guide
Wszyscy tam byliśmy. Bierzesz spojrzenie na swój samochód tylko zauważyć brzydkie zarysowania lub dwa. Jesteś zmęczony patrząc na to, i nie... [...]