Lampka VDC - znaczenie i przyczyny (jak ją naprawić)

Nowoczesne samochody są wyposażone w wiele zaawansowanych systemów, których zadaniem jest zapewnienie większego bezpieczeństwa na drodze. Jednym z takich systemów jest układ kontroli dynamiki pojazdu (VDC), którego zadaniem jest poprawa trakcji. Gdy wystąpi problem z tym układem, na desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka VDC.

Omawiamy przyczyny zapalenia się kontrolki VDC i pokazujemy, co można z tym zrobić.

Spis treści pokaż Lampka VDC - znaczenie Światło VDC Przyczyny 1. Uszkodzone czujniki kół 2. Nieprawidłowe działanie czujników kąta skrętu kierownicy 3. Drogi o niskiej jakości 4. Zła zębatka kierownicza 5. Uszkodzone ECU Usterki kontrolki VDC

Lampka VDC Znaczenie

VDC to skrót od Vehicle Dynamic Control (Układ dynamicznego sterowania pojazdem). Lampka VDC zapala się, gdy występuje problem z układem zapobiegającym blokowaniu kół lub układem kontroli trakcji.

Układ dynamicznego sterowania pojazdem (VDC) współpracuje z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania, aby zapewnić większą przyczepność. Gdy układ VDC jest włączony, można wyczuć pewne wibracje na pedale hamulca. Nie oznacza to, że coś jest nie tak z układem, a jedynie wskazuje, że wszystko działa tak, jak powinno.

W większości przypadków VDC będzie indywidualnie uruchamiał hamulce przy kołach, aby przeciwdziałać ewentualnym poślizgom. Jeśli pojazd jest podsterowny, VDC uruchamia hamulce na zewnętrznym przednim kole, powodując, że skręca ono tak, jak powinno. System VDC nie kieruje pojazdem, ale może ułatwić manewrowanie samochodem.

System VDC stale monitoruje kierunek i sposób kierowania pojazdem. Określa on intencje kierowcy w porównaniu z tym, co pojazd robi w rzeczywistości. Jeśli drogi są takie same, VDC nie podejmuje żadnych działań. Jeśli jednak występuje problem, system VDC umożliwia przeciwdziałanie utracie trakcji i poślizgowi kół.

Przyczyny zapalenia się kontrolki VDC

Najczęstsze przyczyny świecenia kontrolki VDC to uszkodzony czujnik koła ABS, nieprawidłowo działający czujnik kąta skrętu. Może się ona również pojawić podczas jazdy po drodze o niskiej jakości. W rzadkich przypadkach może być spowodowana przez uszkodzoną przekładnię kierowniczą lub uszkodzony moduł sterujący.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn świecenia kontrolki VDC:

1. Uszkodzone czujniki kół

Do każdego koła są przymocowane czujniki, które monitorują prędkość i działanie. Wszelkie informacje przekazywane przez te czujniki są przesyłane do ECU w celu analizy. Na przykład, jeśli koło zaczyna się ślizgać, co powoduje, że obraca się szybciej niż pozostałe, prędkość jest przesyłana do ECU, aby pokazać, że występuje problem.

System VDC zaczyna działać, aby zmniejszyć moc przekazywaną do tego koła i zapewnić lepszą trakcję. Jeśli jednak czujnik koła jest uszkodzony, prawidłowe dane mogą nie być przesyłane. Zapali się kontrolka VDC, ostrzegając, że czujnik jest uszkodzony lub znajdują się na nim zanieczyszczenia.

ZWIĄZANE: Lampka ESP - znaczenie, działanie i przyczyny.

2. Nieprawidłowe działanie czujników kąta skrętu kierownicy

Każde koło wyposażone w system kontroli trakcji będzie również posiadało czujniki kąta skrętu. Zadaniem tych czujników jest pomiar kąta nachylenia koła podczas jazdy. Ze względu na swoje położenie czujniki te mogą jednak działać nieprawidłowo.

Gdy czujniki zawiodą lub zostaną zanieczyszczone, zapali się kontrolka VDC. Może się to zdarzyć nawet podczas jazdy po gładkich drogach, na których nie ma potrzeby stosowania kontroli trakcji.

3. Drogi o niskiej jakości

Zadaniem układu VDC jest zapewnienie stabilności podczas jazdy po śliskim terenie. Jednak w ekstremalnych warunkach system może działać nieprawidłowo.

W przypadku jazdy po lodzie i śniegu może się zdarzyć, że kontrolka VDC zapali się na chwilę, aż do momentu przywrócenia trakcji. Jednak gdy tylko samochód zacznie znowu normalnie jeździć, lampka powinna zgasnąć.

4. Zły drążek kierowniczy

Drążek kierowniczy odpowiada za sterowanie kołami na podstawie informacji przekazywanych z koła kierownicy. Znajduje się ona na nadwoziu samochodu jako część układu kierowniczego.

Drążek kierowniczy wykorzystuje płyn hydrauliczny, który wprawia koła w ruch obrotowy. W przypadku awarii lub nieprawidłowego działania zębatki mogą wystąpić problemy ze sterowaniem pojazdem, co może spowodować zapalenie się kontrolki VDC.

5. Uszkodzone ECU

Z komputerem samochodu przez cały czas komunikują się liczne czujniki. Komputer jest odpowiedzialny za pobieranie danych z czujników i przekładanie ich na działania. Gdy koła zaczynają się ślizgać, ECU musi odciąć zasilanie koła, aby je skorygować.

Jednak ECU nie jest niezawodny i może ulec awarii. Jeśli ECU nie odczytuje komunikatów z czujników, może to spowodować zapalenie się kontrolki VDC.

ZWIĄZANE: Kontrolka poślizgu - co oznacza i jakie są jej przyczyny

Sposoby rozwiązania problemu kontrolki VDC

Aby naprawić kontrolkę VDC, należy najpierw ustalić, na czym polega problem. Jeśli kontrolka świeci się tylko z powodu drogi, po której się poruszasz, powinna zgasnąć po powrocie do normalnego stanu. W takim przypadku naprawa nie jest konieczna.

Jeśli jednak kontrolka VDC świeci się z powodu uszkodzonego czujnika, należy go wymienić. Czasami czujniki można wyczyścić, co pozwala zaoszczędzić trochę pieniędzy. Mechanik sprawdzi również okablowanie czujników, aby upewnić się, że wszystko działa tak, jak powinno.

Jeśli jednak pojazd wymaga wymiany przekładni kierowniczej lub sterownika ECU, naprawa jest bardziej kosztowna. Wymiana drążka kierowniczego może być trudna i wymaga więcej czasu, a moduł ECU musi zostać profesjonalnie przeprogramowany.

Najprostszym sposobem na naprawę kontrolki VDC jest sprawdzenie kodów usterek za pomocą skanera diagnostycznego.

Autor

Kabel.net.pl

Zobacz również

W naszym serwisie poznasz produkty wiodących marek do auto detailingu - California Scents, Menzerna, Meguiar's. Zobacz, jak wygląda samochodowe SPA!