W układzie ładowania pojazdu znajduje się mnóstwo elementów. Podczas gdy akumulator i alternator są uwielbiane przez wszystkich, innym ważnym elementem jest regulator napięcia.
Jeśli jednak nigdy nie słyszałeś o regulatorze napięcia lub nie wiesz, jak on działa, możesz kręcić się w kółko, próbując dowiedzieć się, co jest nie tak z Twoim pojazdem.
W tym obszernym przewodniku omówimy wszystko, co trzeba wiedzieć, aby sprawdzić regulator napięcia i przywrócić pojazd do ruchu drogowego!
Najczęstszym objawem nieprawidłowego działania regulatora napięcia jest gaśnięcie silnika oraz świecenie się lampki ostrzegawczej akumulatora na desce rozdzielczej. Może on również powodować skok napięcia, co może doprowadzić do uszkodzenia części elektrycznych w samochodzie. W nocy można również zauważyć migoczące reflektory.
Ze względu na znaczenie dobrego napięcia w pojeździe, regulator napięcia może powodować wiele różnych objawów.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista sześciu najczęstszych objawów nieprawidłowego działania regulatora napięcia.
Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzonego regulatora napięcia 1. Zbyt wysokie napięcie w akumulatorze 2. Obumarły akumulator 3. Kontrolka akumulatora lub kontrolka Check Engine 4. Niespójne działanie podzespołów elektrycznych 5. Pojazd nie pracuje podczas jazdy 6. Ściemniające się/pulsujące światła Działanie regulatora napięcia Lokalizacja regulatora napięcia Koszt wymiany regulatora napięciaObjawy nieprawidłowego regulatora napięcia
1. Zbyt wysokie napięcie w akumulatorze
Istnieją dwa sposoby awarii regulatora napięcia. Po pierwsze, może on przestać kierować wystarczające napięcie do akumulatora. Po drugie, może kierować zbyt dużo prądu do akumulatora. Jeśli przesyła zbyt dużo prądu, problemy pojawią się raczej wcześniej niż później.
W pełni naładowany akumulator ma napięcie 12,6 V, ale nierzadko zdarza się, że podczas ładowania przez alternator ma napięcie 13,7 V. Każde przekroczenie tej wartości może spowodować uszkodzenie. Zauważysz, że akumulator staje się zbyt ciepły, może się odkształcać, a jeśli będzie pozostawiony w spokoju wystarczająco długo, może pęknąć lub eksplodować.
2. Martwy akumulator
Napięcie będzie zbyt wysokie, jeśli regulator napięcia nie przekierowuje energii wtedy, kiedy powinien. Jeśli nie przesyła on wystarczającej ilości napięcia do akumulatora, będzie on stale martwy.
Może to być jeden z najbardziej frustrujących elementów do rozwiązywania problemów, ponieważ zazwyczaj nie zaczyna się sprawdzać regulatora napięcia, gdy pojazd nie uruchamia się tak, jak powinien.
Można jednak dość łatwo zmierzyć napięcie ładowania z alternatora za pomocą multimetru.
Powiązane: Alternator nie ładuje - 6 przyczyn i diagnostyka
3. Kontrolka akumulatora lub kontrolka Check Engine
Niezależnie od tego, czy regulator napięcia nie ładuje akumulatora, czy też ładuje go nadmiernie, różne czujniki mogą spowodować zapalenie się kontrolki "check engine" lub kontrolki akumulatora. Jeśli zapali się którakolwiek z tych kontrolek, należy natychmiast zaprzestać jazdy samochodem.
Może dojść do całkowitej śmierci pojazdu albo do przeładowania i eksplozji akumulatora. Tak czy inaczej, nic dobrego z tego nie wyniknie.
4. Niespójne działanie elementów elektrycznych
Jeśli regulator napięcia działa z przerwami, to elementy elektryczne wokół pojazdu również będą działać w ten sam sposób. Niezależnie od tego, czy jest to radio, lampki na desce rozdzielczej, czy bardziej istotne elementy, takie jak pompa paliwowa, można zauważyć niespójne działanie.
Jeśli masz wiele dziwnych problemów z elektrycznością, może to być spowodowane zbyt niskim lub zbyt wysokim napięciem spowodowanym przez regulator napięcia.
5. Samochód zamiera podczas jazdy
Jeśli regulator napięcia nie dostarcza wystarczającej ilości energii do akumulatora podczas pracy silnika, pojazd wyłącza się podczas jazdy.
Pojazd potrzebuje napięcia do pracy, więc jeśli go nie dostaje, pojawiają się problemy. Problem pojawia się zazwyczaj tylko wtedy, gdy regulator napięcia lub alternator ulegną całkowitej awarii.
Powiązane: 6 powodów, dla których samochód wyłącza się podczas jazdy
6. Ściemniające się/pulsujące światła
Jeśli regulator napięcia w Twoim pojeździe działa niespójnie, możesz zauważyć, że Twoje światła "pulsują" i stają się coraz jaśniejsze i ciemniejsze. Dzieje się tak, gdy regulator napięcia nie jest w stanie utrzymać stałego napięcia, tak jak powinien.
Jeśli jednak regulator napięcia zaczyna szwankować i nie utrzymuje odpowiedniej wartości napięcia, możesz zauważyć, że światła nie świecą tak jasno, jak powinny.
Działanie regulatora napięcia
Może to zabrzmieć zbytecznie, ale regulator napięcia reguluje napięcie. Jeśli to nie ma sensu, czytaj dalej, a my wyjaśnimy, jak dokładnie to robi.
Całe napięcie ma swój początek w alternatorze, ale ponieważ jest on napędzany paskiem, wytwarza napięcie zawsze, gdy silnik pracuje. Jednak akumulator może jednorazowo wytrzymać napięcie do 14,5 V (12,6 V to pełne naładowanie). Gdyby alternator stale podawał do akumulatora całe to napięcie, doszłoby do jego wybuchu!
Regulator napięcia monitoruje stosunek prądu do napięcia akumulatora i wysyła napięcie w tamtą stronę, gdy zaczyna ono spadać zbyt nisko. Gdy akumulator ma wystarczające napięcie, regulator kieruje nadmiar energii do masy, skutecznie eliminując ją z systemu.
Gdy wszystko działa prawidłowo, jest to niezwykle wydajny system, który utrzymuje wszystko w odpowiednim stanie.
Lokalizacja regulatora napięcia
W większości przypadków regulator napięcia znajduje się z tyłu alternatora lub wewnątrz alternatora.
Jednak w niektórych pojazdach regulator napięcia jest montowany z boku alternatora, ale zdarza się to dość rzadko.
Jeśli regulator napięcia znajduje się wewnątrz alternatora, jego zlokalizowanie może być trudne, w zależności od typu alternatora. Niektórzy producenci umieszczają je w miejscach łatwo dostępnych, inni zaś zakopują je.
W wielu nowszych pojazdach regulator napięcia jest wbudowany bezpośrednio w moduł sterowania silnikiem (ECM). W tych systemach działa on w oddzielnym obwodzie i nie można wymienić samego regulatora napięcia.
Koszt wymiany regulatora napięcia
Średni koszt wymiany regulatora napięcia wynosi od 70 do 400 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Regulator napięcia kosztuje od 20 do 200 USD, a robocizna od 50 do 200 USD.
W zależności od tego, jakim samochodem jeździsz, wymiana regulatora napięcia może oznaczać wymianę całego alternatora lub tylko regulatora.
Jeśli trzeba wymienić cały alternator, koszt samej części wynosi zwykle od 200 do 500 USD. Od tego momentu jest to zwykle dość łatwa praca dla mechanika, więc można się spodziewać, że koszt robocizny wyniesie od 50 do 100 USD.
Regulator napięcia kosztuje zazwyczaj od 20 do 200 dolarów. Chociaż jest to duży przedział cenowy, zwykle kosztują one nieco mniej, jeśli jeździsz mniejszym pojazdem. Koszty robocizny różnią się także w zależności od tego, jak łatwo jest uzyskać dostęp do regulatora.
Ze względu na różne umiejscowienie, koszt robocizny regulatorów napięcia może wynosić zaledwie 50 USD, ale w przypadku niektórych pojazdów może to być nawet 200 USD.
Jeśli jesteś uzdolniony mechanicznie, możesz bez większych problemów wymienić zarówno alternator z regulatorem napięcia, jak i samodzielny regulator napięcia.
Autor
Kabel.net.pl
Polecamy
Najnowsze
10 Best Car Scratch Removers of 2022 - Review & Buyer's Guide
Wszyscy tam byliśmy. Bierzesz spojrzenie na swój samochód tylko zauważyć brzydkie zarysowania lub dwa. Jesteś zmęczony patrząc na to, i nie... [...]