Wraz z rozwojem technologii motoryzacyjnej udoskonalano i rozbudowywano systemy bezpieczeństwa, aby zapewnić lepsze wrażenia użytkownikom.
Obecnie układ przeciwblokujący jest elementem składowym prawie wszystkich nowoczesnych pojazdów. Został on zaprojektowany specjalnie po to, aby pomóc w regulowaniu zdolności hamowania pojazdu w sytuacjach awaryjnych.
Gdy tylko układ hamulcowy zacznie wykazywać problematyczne objawy, należy jak najszybciej zająć się nim, zamiast czekać na naprawę.
W tym artykule omówimy objawy uszkodzenia pierścienia ślizgowego ABS, jego położenie, działanie oraz koszt wymiany, jeśli zajdzie taka potrzeba. Poniżej znajduje się krótki opis objawów, których należy szukać:
Najczęstszym objawem uszkodzonego pierścienia ABS jest świecąca się kontrolka ABS na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak pulsowanie pedału hamulca podczas hamowania przy niższych prędkościach. Jeśli jeździsz po śliskiej nawierzchni, możesz zauważyć, że układ ABS nie działa.
Gdy jeden z pierścieni układu ABS zaczyna nie działać, może wystąpić wiele dziwnych objawów. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista objawów uszkodzonego pierścienia tonowego układu ABS.
Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzonego dzwonka ABS 1. Zapala się kontrolka ABS. 2. Pulsowanie pedału hamulca przy małych prędkościach 3. Brak funkcji ABS 4. Nagłe hamowanie z nikąd Co to jest pierścień przekaźnika ABS? Lokalizacja pierścienia ABS Koszt wymiany pierścienia ABSObjawy uszkodzenia pierścienia ABS
1. Zapala się kontrolka ABS
Najbardziej oczywistą oznaką problemu z systemem ABS jest pojawienie się kontrolki ABS na desce rozdzielczej samochodu. W niektórych samochodach, które nie mają oddzielnej kontrolki dla układu ABS, kontrolka ABS może być również nazywana kontrolką silnika check engine.
Zapalenie się kontrolki jest zwykle głównym sygnałem wskazującym na możliwość wystąpienia problemu z układem ABS w samochodzie. Być może wystąpił problem z jednym z czujników lub pierścieniem w układzie.
2. Pulsowanie pedału hamulca przy małych prędkościach
Pedał hamulca samochodu może czasami pulsować przy niskich prędkościach lub wydawać odgłos przypominający odgłos wyskakiwania, podobnie jak podczas jazdy po lodzie. Oznacza to, że układ ABS jest niepotrzebnie aktywowany przy niskiej prędkości. Jest to wyraźny znak, że pierścień ABS jest uszkodzony.
Uszkodzony pierścień ABS nie jest traktowany przez układ jako usterka, dlatego lampka ostrzegawcza ABS początkowo nie zapala się, a zapala się dopiero po całkowitym wyłączeniu układu.
W różnych przypadkach może ona nawet zapalać się i gasnąć kilka razy. Uszkodzony pierścień ABS wysyła fałszywy sygnał, który powoduje, że elektryczna jednostka sterująca samochodu uruchamia układ przeciwblokujący tuż przed zatrzymaniem samochodu lub nawet całkowicie go wyłącza, co zmniejsza kontrolę nad samochodem i wydłuża drogę hamowania.
Zazwyczaj w większości przypadków wystarczy wymienić tylko pierścienie ABS, a całkowita wymiana wału napędowego i/lub przegubów nie jest konieczna.
3. Brak funkcji ABS
Podczas hamowania zasadniczego układ ABS powinien normalnie zostać aktywowany, aby zmniejszyć prędkość pojazdu. Równocześnie utrata przyczepności i poślizg powinny zostać wyeliminowane lub zredukowane do nieznacznego poziomu.
Jeżeli zauważysz, że samochód potrzebuje więcej czasu na zatrzymanie się w warunkach gwałtownego hamowania lub zaczyna wpadać w poślizg i tracić przyczepność, oznacza to, że układ ABS jest uszkodzony. Może to być spowodowane nadmiernie skorodowanymi pierścieniami ABS lub pękniętym pierścieniem ABS, który wysyła wadliwy impuls do jednostki sterującej ABS, przerywając proces hamowania ABS.
Dzieje się tak głównie wtedy, gdy na desce rozdzielczej zapala się kontrolka ABS, więc jeśli ją zauważysz, natychmiast napraw problem.
4. Nagłe hamowanie z nikąd
Niektóre samochody, zwłaszcza BMW, mają funkcję hamowania w jednostce sterującej ABS.
W przypadku takiego układu hamulcowego samochód może myśleć, że wpada w poślizg, jeśli pierścień tonera ABS jest uszkodzony. Może to spowodować, że samochód skoryguje poślizg, co może być niebezpieczne, gdy samochód hamuje nagle i znikąd.
Co to jest pierścień przekaźnika ABS?
Układ przeciwblokujący składa się ze sterownika, czujnika prędkości, zaworów i pierścienia przekaźnika czujnika prędkości ABS.
Układ utrzymuje przyczepność opon na drodze, a skuteczność hamulców przy dużych prędkościach jest znacznie lepsza.
Pierścień czujnika prędkości ABS jest głównym elementem całego układu. Dokładnie monitoruje on prędkość obrotową kół i przekazuje ważne sygnały, które mogą elektronicznie zaalarmować system.
Jeśli hamulec zostanie mocno wciśnięty, dodatkowa siła może zablokować koła za pomocą tarcz hamulcowych, co może spowodować poślizg samochodu na drodze. Jest to bardzo niebezpieczne, ale łagodzi je funkcja pierścienia ABS.
Pierścień służy do wykrywania różnicy w prędkości pozostałych kół i generowania sygnału do sterownika. Jeśli pierścień ABS ulegnie uszkodzeniu, sterowany układ ABS otrzymuje nieprawidłowe odczyty.
Lokalizacja pierścienia ABS
W większości modeli samochodów pierścienie ABS są zwykle umieszczone wokół wałów napędowych lub piast kół.
Przednie pierścienie są często instalowane na wałach napędowych, jeśli masz samochód z napędem na przednie koła. W przeciwnym razie najczęściej można je znaleźć w okolicach łożysk kół lub piast kół.
Pierścienie tylne są często umieszczane na tylnych wałach napędowych, jeśli masz samochód z napędem na tylne koła, a w pozostałych przypadkach wokół łożyska/piasty koła. W niektórych samochodach z napędem na tylne koła można znaleźć jeden pierścień wewnątrz mechanizmu różnicowego, a nie dwa oddzielne.
Co więcej, ich jakość nie jest dużo lepsza niż pierścieni przednich, co sprawia, że są one bardziej podatne na uszkodzenia. Jeśli masz samochód z napędem 4×4, pierścienie ABS najprawdopodobniej znajdują się na wszystkich wałach napędowych.
Koszt wymiany pierścieni ABS
Średni koszt wymiany pierścienia ABS wynosi od 60 do 300 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Pierścień ABS kosztuje od 10 do 50 dolarów, a robocizna od 50 do 250 dolarów.
Same pierścienie ABS są często bardzo tanie. Problem pojawia się, gdy nie ma możliwości wymiany lub zakupu samego pierścienia ABS. W niektórych modelach samochodów, aby wymienić pierścień ABS, trzeba wymienić cały wał napędowy lub całe łożysko koła i piastę. W tych modelach będzie to oczywiście znacznie droższe.
Koszty robocizny są czasem nawet wyższe niż samej części, głównie dlatego, że proces wymiany wymaga demontażu kół i wielu innych części, co może być czasochłonne. Ale to także zależy od mechanika i tego, ile za to zapłaci.
Autor
Kabel.net.pl
Polecamy
Najnowsze
10 Best Car Scratch Removers of 2022 - Review & Buyer's Guide
Wszyscy tam byliśmy. Bierzesz spojrzenie na swój samochód tylko zauważyć brzydkie zarysowania lub dwa. Jesteś zmęczony patrząc na to, i nie... [...]