Amortyzator to potoczna nazwa kompletnego zespołu składającego się z amortyzatora, sprężyny śrubowej, górnego mocowania i łożyska górnego mocowania.
Amortyzator ma duży wpływ na ogólną jakość jazdy Twojego pojazdu. Podczas jazdy samochodem po drogach nieuchronnie napotykamy na wyboje, wyboje i inne przeszkody.
Ale co się stanie, gdy jakaś część rozpórki ulegnie uszkodzeniu? Dowiedzmy się tego!
Najczęstszym objawem uszkodzenia amortyzatora jest stukanie podczas jazdy po wybojach lub odgłos zgrzytania podczas skręcania (przedni amortyzator). Można również zauważyć, że wysokość samochodu obniża się w jedną stronę, a zawieszenie jest bardziej sprężyste niż zwykle.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych objawów uszkodzonej rozpórki.
Spis treści pokaż Objawy uszkodzenia przedniego lub tylnego amortyzatora 1. Odgłosy stukania na wybojach 2. Wysokość samochodu przechylona na jedną stronę 3. Odgłos zacinania się podczas skręcania (przedni amortyzator) 4. Odbijanie się zawieszenia 5. Niestabilny samochód 6. Nierównomierne zużycie oponUszkodzona przednia lub tylna rozpórka Objawy
1. Odgłosy stukania na wybojach
Przednie amortyzatory przenoszą cały ciężar samochodu. Są one bezpośrednio połączone z podwoziem za pośrednictwem zespołu kół. Z tego powodu amortyzatory pochłaniają wszelkie wstrząsy podczas uderzenia w nierówność nawierzchni drogi i nie powodują żadnych odczuć.
Jeśli amortyzator ulegnie uszkodzeniu, nieuchronnie usłyszysz odgłos stukania przy uderzeniu w nierówność. Z czasem hałas ten może się nasilać, ponieważ wewnętrzne elementy amortyzatora, takie jak amortyzatory i tuleje, również ulegają zużyciu.
Jeśli słyszysz ten dziwny hałas w pobliżu przedniej części samochodu, czas poddać się profesjonalnej kontroli. Specjalista może zdecydować, czy konieczna jest wymiana amortyzatora, czy nie.
2. Wysokość samochodu przechylona na jedną stronę
Elementem składowym rozpórek jest sprężyna śrubowa. Sprężyny śrubowe utrzymują samochód na określonej wysokości. Pęknięcie sprężyny powoduje skrócenie sprężyny, a samochód przechyla się na jedną stronę.
Może to być dość trudne do zauważenia, ponieważ najczęściej różnica jest niewielka. Często jednak można ją zauważyć, porównując odległość od opony do błotnika.
3. Odgłos zgrzytania podczas skręcania (przednia rozpórka)
Jeśli podczas skręcania samochodem na zakrętach z przodu słychać dźwięk zgrzytania, może to oznaczać, że pękło łożysko górnego mocowania lub sprężyna cewki amortyzatora.
Dotyczy to jednak tylko przednich amortyzatorów, ponieważ tylne nie mają łożyska górnego, a sprężyna nie będzie się poruszać w tym kierunku, ponieważ z tyłu nie ma układu kierowniczego.
4. Odbite zawieszenie
Podobnie jak w powyższym przypadku, awaria amortyzatora spowoduje, że zawieszenie nie będzie spełniało norm. Jeśli samochód wydaje się bardziej sprężysty i wyboisty niż wcześniej, przednie lub tylne amortyzatory mogą być zużyte lub, w najgorszym przypadku, uszkodzone.
Jednak nierówna jazda nie zawsze jest oznaką uszkodzenia amortyzatorów. Może być ona również spowodowana awarią innych elementów zawieszenia, takich jak tuleje. Z tego powodu zawsze lepiej jest zlecić kontrolę zaufanemu mechanikowi. Będzie on mógł podjąć decyzję o najlepszym sposobie postępowania. Jeśli zalecana jest wymiana amortyzatorów przednich, należy wymienić amortyzator zarówno z prawej, jak i z lewej strony, aby zachować jednolitość.
5. Niestabilny samochód
Inną oznaką uszkodzonej przedniej rozpórki jest pływający przód samochodu. Pływający przód może powodować kołysanie się samochodu w jedną i drugą stronę. Przy dużych prędkościach może to powodować problemy nie tylko dla kierowcy, ale także dla innych osób. Jeśli wystąpią takie objawy, należy najpierw sprawdzić zbieżność kół samochodu. Jeśli zbieżność jest nieco nieprawidłowa, należy ją naprawić.
W przeciwnym razie można zabrać samochód do najbliższego mechanika i uzyskać wycenę wymiany koła.
6. Nierównomierne zużycie opon
Niezbyt częstym objawem niesprawnych amortyzatorów jest nierównomierne zużycie opon. Może się tak jednak zdarzyć, jeśli pękła sprężyna i samochód został obniżony, co spowodowało przesunięcie geometrii kół.
Jeśli więc zauważysz nierównomierne zużycie opon, zleć sprawdzenie amortyzatorów, a po wymianie amortyzatorów wykonaj nową geometrię kół.
Rozpórki to duży element, więc nie należy oczekiwać, że będą tanie. Ponadto zaleca się wymianę amortyzatorów parami, tzn. jeśli wymieniasz amortyzator z jednej strony, musisz wymienić także amortyzator z drugiej strony. W przeciwnym razie samochód nie będzie prawidłowo wyregulowany.
Należy zlecić kontrolę i naprawę amortyzatorów, gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki awarii. Im dłużej zwlekasz z naprawą, tym wyższe będą koszty naprawy/wymiany.
Kompletny przewodnik po kosztach wymiany amortyzatorów można znaleźć tutaj: Koszt wymiany amortyzatora
Autor
Kabel.net.pl
Polecamy
Najnowsze
10 Best Car Scratch Removers of 2022 - Review & Buyer's Guide
Wszyscy tam byliśmy. Bierzesz spojrzenie na swój samochód tylko zauważyć brzydkie zarysowania lub dwa. Jesteś zmęczony patrząc na to, i nie... [...]